Web de psicologia on pots fer consultes totalment gratuïtes
i on hi pots trobar informació de tota mena.

30 de novembre 2007

MENTS CULTIVADES - L'ALZHEIMER

Us heu fet la pregunta de com pot ser que persones que durant tota la vida han estat cultivant la seva ment (amb la lectura, l’escriptura, portant la comptabilitat d’una empresa, etc.) puguin agafar aquesta malaltia que la rumorologia l'atribueix a no utilitzar el cervell?

L'Alzeimer és una malaltia neurodegenerativa del sistema nerviós central. Hi ha una acumulació de nombroses plaques de material proteínics en el cervell que van augmentant, incrementant el deteriorament fins a provocar la mort de la persona.

Segons un estudi científic fet pel Dr. Charles Hall, de la Facultat de Medicina Albert Einstein (EEUU), per cada any d'educació formal els símptomes de l'Alzhèimer es retarden una mitja de 2,5 mesos, però, que un cop es presenten, els subjectes més educats pateixen un deteriorament d'un 4% més ràpid per cada any addicional d'educació, es a dir, si una persona ha de patir una demència, sigui l’alzheimer o vascular, en les persones més instruïdes, apareix més tard, però un cop ho fa, ho fa més acceleradament.

Hall diu, que el nivell d’estudis no és un escut protector a llarg termini. Confirmen que els símptomes tarden a aparèixer en les persones més formades i instruïdes, però quan es manifesta la malaltia, la seva progressió es molt més ràpida.

L'estudi va ensenyar que una persona amb 16 anys de formació educativa experimentava una caiguda mental d'un 50% més ràpida que un altre que només hagués anat a l'escola durant 4 anys. Aquesta velocitat de caiguda podria explicar-se per l'habilitat que tenen les persones cultes per mantenir les funcions cerebrals a pesar dels danys que hagin patit. Les proves de memòria van mostrar que la pèrdua accelerada de memòria en aquelles persones més cultivades arriba quatre anys després del diagnòstic de la demència, en comparació amb els 5,5 anys que transcorren en les persones amb un menor grau d'educació.

L’explicació seria que quan la memòria comença a perdre's, el deteriorament cognitiu avança ràpidament i arriba a un punt en el qual la situació es igual que amb les persones menys educades.

Hall assegura que l’estudi no hauria de conduir a la falsa creença de que tenir més educació ajuda a eludir la demència característic del mal d’Alzheimer, no es dolent tenir més instrucció, el que va be perquè es guanyen 2 0 3 anys sense simptomes de la malaltia. Altres estudis defensen que un nivell alt d’escolarització es un factor protector., i un augment de recursos i estratègies per resoldre problemes i reduir riscos de demència.

font : El Correo digital